Posted by: Hazizie Sulkafle | Oktober 31, 2011

Zaman “Renaissance” di Kepulauan Melayu(Penerangan secara ringkas)

(Artikel ini ditulis pada Julai 2011 dan tujuan saya menerbitkan semula artikel ini adalah untuk mendapat komen dan cadangan daripada para pembaca dalam kerangka saya ingin menulis artikel yang lebih lengkap dan ilmiah)

Teori ni saya dapat dan ambil berdasarkan pemahaman saya terhadap hasil kajian Syed Muhammad Naquib Al-Attas dalam ucapannya yang dibukukan bertajuk “Islam dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu”. Di permulaan,beliau menyatakan bahawa adalah satu perkara yang kurang tepat sekiranya kita terlalu mengaitkan dan membandingkan sejarah dan kebudayaan Melayu dengan sejarah dan kebudayaan India ataupun Hindu-Buddha.Bahkan keadaan Kepulauan Melayu (KM) sedikit sebanyak mempunyai persamaan dengan tamadun Eropah yang didominasi oleh Empayar Rom.

Selanjutnya beliau menambah bahawa sesungguhnya tamadun India dan Hindu-Buddha tidak berjaya mengakar umbi dalam kehidupan penduduk Kepualuan Melayu dengan kuat,jika berjaya pun,hanya di beberapa tempat sahaja seperti Bali.Secara amnya,penduduk Kepulauan Melayu tidak terlalu terpengaruh dengan kebudayaan Hindu-Buddha kecuali dalam beberapa aspek kebudayaan dan cara hidup. Namun dari segi falsafah, ‘worldview’ dan aktiviti ilmiah,penduduk Kepulauan Melayu tidak terpengaruh dengan falsafah dan pemikiran Hindu-Buddha yg mana perkara ini hanya terjadi dalam kalangan golongan diraja dan bangsawan sahaja.

Selanjutnya,beliau mengatakan bahawa pengaruh Hindu-Buddha hanya kuat dalam kalangan golongan istana sahaja.Aktiviti ilmiah juga hanya berlaku dalam istana sahaja tanpa disebarkan kpd rakyat. Secara kesimpulannya,beliau menolak hujah-hujah dan teori-teori sarjana Barat yg mengatakan bahawa tamadun dan kebudayaan Hindu-Buddha membawa pengaruh yg cukup besar dalam kehidupan penduduk Kepulauan Melayu.Namun,beliau juga menegaskan bahawa beliau tidak menolak pengaruh Hindu-Buddha di Kepulauan Melayu tapi pengaruhnya tidaklah sehebat dan sepenting sebagaimana yg diuar-uarkan jika dibanding dengan pengaruh yg dibawa oleh Islam.

Berbanding dengan Islam,kedatangannya ke Kepulauan Melayu (KM) pada abad ke 12 (bahkan mungkin lebih awal) telah membuka mata penduduk KM dan membawa ‘Nur’ dalam peradaban dan budaya penduduk KM. Buktinya boleh dilihat dari aspek bahasa sendiri yg mana pengaruh istilah-istilah dan perkataan-perkataan Arab-Islam dalam bahasa Melayu lebih besar berbanding pengaruh Hindu-Buddha. Dengan kedatangan Islam juga,munculnya karya-karya saduran seperti Hikayat Amir Hamzah, Muhammad Hanafiah dan karya-karya terjemahan ulama-ulama Islam dari Timur Tengah oleh ulama tempatan. Ketika zaman Hindu-Buddha,aktiviti seperti ini berlaku tetapi seperti yg dinyatakan di atas, hanya terhad dalam kalangan golongan istana sahaja berbanding zaman Islam yang mana semua ini disebarkan kpd rakyat.

Dengan kedatangan Islam juga,aktiviti perdagangan dan diplomatik kerajaan-kerajaan di KM semakin meluas berbanding zaman Hindu-Buddha. Hal ini disebabkan kegiatan pedagang-pedagang Islam dari Timur Tengah yang giat berdagang ke serata dunia sehingga sampai ke pelabuhan-perlabuhan di KM seperti Melaka,Johor dan Aceh terkenal sebagai pelabuhan antarabangsa di mata dunia. Aktiviti-aktiviti ilmiah juga bertambah giat dengan adanya penduduk KM yg melanjutkan pelajaran ke Timur Tengah dan menjadi tokoh di KM setelah pulang seperti Hamzah Fansuri,Nuruddin al Raniri dan Abdul Rauf al-Singkili. Pengaruh mereka bukan setakat dalam kalangan golongan bangsawan sahaja bahkan berakar umbi dan tersebar dalam kalangan rakyat biasa.

Namun begitu,timbul persoalan mengapa zaman “Renaissance” di KM tidak sehebat Renaissance di Eropah dari segi kesannya? Jawapan bagi persoalan ini mungkin dapat dijawab dengan terjadinya penjajahan kuasa-kuasa Eropah di KM seawal abad ke 16 yg telah membantutkan “Renaissance” di KM. Dalam masa yang sama pengaruh Islam yg diterima di KM adalah arus Islam yg telah mula melemah(jika kita lihat,abad ke 12 adalah tempoh masa di mana Khalifah Abbasiyyah di Baghdad telah mula jatuh,menunjukkan tanda-tanda kelemahan dan umat Islam telah mula leka) dan tidak berlakunya perhubungan langsung antara KM dengan tamadun Islam(Islam di KM datang melalui perdagangan,bukannya dengan pembukaan). Jarak yg jauh juga antara faktor yg menyumbang kerana berbanding dengan Eropah yg cukup hampir dengan tamadun Andalusia, kita terlalu jauh dengan pusat perkembangan Islam.

Kesimpulannya,kedatangan Islam sesungguhnya membawa kesan yg cukup besar dalam peradaban dan kebudayaan KM.Walaupun pengaruh Islam menladi perlahan setelah kedatangan kuasa Eropah, Islam tetap secara selangkah demi selangkah menjadi pemangkin kepada kelangsungan hidup penduduk KM dan berlakunya kebanyakan peristiwa yang penting dalam sejarah KM.

‘Ala kulli hal ini sekadar pandangan serta analisis perkembangan sejarah dan kebudayaan KM yg diwarnai pelbagai unsur tamadun lain seperti tamadun Hindu-Buddha,tamadun China dan tamadun Islam itu sendiri dan terbuka kepada sebarang komentar. Namun begitu,ingin ditegaskan sekali lagi bahawa kedatangan Islam telah membawa kesan yang besar kepada tamadun dan kebudayaan KM yg mana fakta ini cuba dinafikan oleh sesetengah sejarawan terutama dari Barat.Wallahualam.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: