Posted by: Hazizie Sulkafle | Februari 29, 2012

من روائع حضارتنا – Karya yang perlu dihayati semua

من روائع حضارتنا adalah sebuah risalah atau buku karya Prof.Dr.Mustafa Husni as-Sibaa’ie yang dikarang sekitar tahun 1960. Diterjemah dengan tajuk “Civilization of Faith:A Journey through Islamic History”(terbitan International Islamic Publishing House;IIPH)  ataupun “Some Glittering Aspects of the Islamic Civilization”.

Saya baru sahaja selesai membacanya dua hari yang lepas dan saya mendapati buku ini sungguh menarik dan membuka minda individu yang membacanya. Pada mulanya saya memandang mudah buku ini dek kerana halamannya yang nipis;iaitu dalam lingkungan 260 mukasurat. Faktor awal yang menarik saya untuk membelinya adalah buku ini berkaitan dengan sejarah dan tamadun dan yang lebih penting ditulis oleh seorang tokoh yang cukup hebat iaitu dr.Mustafa as-Sibaa’ie.

Seperti yang saya katakan, buku ini setelah dibaca,diteliti dan dihayati isi kandungannya, apa yang cuba disampaikan sebenarnya cukup menarik dan penuh dengan hikmah. Betullah kata pepatah Inggeris; ‘Don’t judge a book by its cover’. Walaupun gaya bahasanya mudah dan cara pnyampaiannya cukup santai dan bersahaja,tetapi dr.Mustafa as-Sibaa’ie bukan sahaja mampu bahkan berjaya menyampaikan apa yang ingin beliau sampaikan. Bahkan,apa yang ingin disampaikan cukup mudah difahami oleh pembaca.

Terbahagi kepada 13 bab yang ringkas (tiada masalah bagi individu yang kurang gemar membaca), buku ini mampu membuka minda pembaca akan kehebatan tamadun yang telah dibangunkan berasaskan ajaran Islam yang mana tamadun tersebut tiada tolok bandingnya dengan mana-mana tamadun yang pernah wujud dalam sejarah. Bab-bab dalam buku ini adalah:

1)      The Unique Characteristics of Our Civilization

2)      The Impact of Our Civilization

3)      Our Humane Tendency

4)      Racial Equality

5)      Religious Tolerance

6)      Our Etiquette in War

7)      Kindness to Animals

8)      Charitable Institutions

9)      Schools and Educational Institutions

10)   Hospitals and Medical Institutions

11)   Private and Public Libraries

12)   Academic Gatherings and Conferences

13)   Capitals and Major Cities

Antara isu yang menarik yang dibangkitkan dalam buku ini adalah isu hak haiwan yang disentuh dalam bab ke-7. Dr.Mustafa menyatakan bahawa Islam mengajar umatnya agar berlaku ihsan dan menyayangi haiwan. Islam juga menyatakan bahawa haiwan tidak mempunyai tanggungjawab seperti manusia dan tidak boleh dipertanggungjawabkan atas perbuatan mereka kerana haiwan tidak dikurniakan akal untuk berfikir. Berbanding dengan masyarakat Barat ketika itu (sekitar abad ke-10 hingga abad ke14), haiwan bukan dihukum atas kesalahan mereka bahkan haiwan juga dibicarakan di mahkamah seperti mana manusia. Bukankah perkara ini satu yang agak lucu dan tidak pernah kita fikirkan akan berlaku?

Isu lain yang menarik juga adalah perbandingan mengenai keadaan bandar dan istana dalam tamadun Islam dan Barat ketika itu yang dibincangkan dalam bab ke-13.  Juga keadaan kesihatan masyarakat dan ilmu perubatan masyarakat Barat dan Islam yang diutarakan dalam bab ke-10. Kedu-dua bab ini membuatkan kita terfikir betapa hebatnya tamadun yang dibina di atas landasan ajaran dan prinsip-prinsip Islam. Alangkah hebatnya dan amannya dunia ini seandainya keadaan-keadaan yang disebutkan di dalam buku ini dapat diulang semula oleh umat Islam.

Secara tidak langsung, buku ini sebenarnya membuktikan betapa pentingnya sejarah dalam kehidupan manusia dalam mengingatkan kita akan kemegahan dan kehebatan yang pernah di capai oleh sesuatu umat terutamanya umat Islam dan apa yang dapat kita pelajari dan cuba dicapai semula. Buku ini juga mengajak kita agar kembali kepada ajaran Islam yang sebenarnya yang mana mampu membina satu tamadun yang cukup hebat. Buku ini mampu mengembalikan keyakinan kita akan betapa syumulnya dan hebatnya ajaran Islam,mengembalikan rasa bangga dan yakin kita akan ajaran Islam,membakar motivasi kita untuk berjaya dalam segenap aspek kehidupan. Bahawa Islamlah yang paling tinggi dan agung,tiada lain yang dapat mengatasinya.

 


Responses

  1. Reblogged this on KUkial_Jr@com.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: